In het 8500 m² grote distributiecentrum van UniPharma worden jaarlijks zo’n 4 miljoen pakjes verwerkt. Het bedrijf blijft steeds groeien waardoor het aantal orders ook stijgt. Hierdoor is snelheid in het magazijn van groot belang.
In het 8500 m² grote distributiecentrum van UniPharma worden jaarlijks zo’n 4 miljoen pakjes verwerkt. Het bedrijf blijft steeds groeien waardoor het aantal orders ook stijgt. Hierdoor is snelheid in het magazijn van groot belang.
UniPharma groeide de laatste 5 jaar zowel op B2B als B2C vlak. Om deze groei te kunnen blijven volgen, breiden ze constant uit. Op een bepaald moment ontstonden er echter enkele logistieke problemen. De verpakkingsafdeling kon de snelheid van de pickers niet volgen, de doorstroom van pakketten verliep moeilijk en duidelijke werkprocessen waren nodig.
Om deze problemen aan te pakken, kozen ze voor een combinatie van rollenbanen, dozenopzetters en dozensluiters om de verpakkingszone te optimaliseren. De dozenopzetter verzorgt de aanvoer van lege dozen. Iedere doos wordt voorzien van een unieke barcode. De rollenbaan brengt de lege dozen naar de verschillende verpakkingstafels. Daar worden de dozen aan een order gekoppeld. De dozen gaan vervolgens via de rollenbaan naar de dozensluiter. Deze reduceert de hoogte van de doos zodat er geen opvulmateriaal meer nodig is. Alleen al hierdoor wordt er 100.000 euro bespaard aan opvulmateriaal. De doos wordt dan voorzien van een deksel en de barcode wordt nogmaals gescand om het juiste verzend etiket toe te voegen.
Vroeger waren 14 medewerkers nodig in de verpakkingsafdeling. Dankzij het nieuwe systeem zijn er nu slechts 9 medewerkers nodig. De 5 andere medewerkers kunnen nu elders ingezet worden in het magazijn waar personeel nodig was.
UniPharma blijft uitbreiden en kijkt naar de toekomst. Vanas is samen met UniPharma al weer aan het kijken om de volgende optimalisatie te realiseren zodat het intern transport efficiënter kan werken. Ondertussen is er ook bewezen dat de investering snel terugverdiend wordt.
Snelheid
Verplaatsingen van dozen worden nu geautomatiseerd dankzij het intern transportsysteem. De medewerkers verliezen dus geen tijd door zelf te verplaatsen. Bovendien wordt er ook tijd bespaard door de dozensluiter. Deze snijdt de dozen op maat waardoor er geen tijd moet gespendeerd worden aan het opvullen van de dozen met verpakkingsmateriaal.
Ergonomie
De dozen worden op ergonomische hoogte aangeboden door de rollenbanen. Bovendien moeten medewerkers geen extra loopafstanden afleggen omdat de verplaatsingen in de verpakkingszone geautomatiseerd zijn.
Economisch
Het nieuwe interne transportsysteem bewees dat de investering snel terugverdiend wordt. Bovendien kan er 100.000 euro bespaard worden aan opvulmateriaal door de dozensluiter.
Er wordt ook bespaard op kosten voor personeel. Het aantal benodigde werknemers binnen de verpakkingsafdeling is gereduceerd. De 5 medewerkers die anders in de verpakkingsafdeling werken, kunnen nu ingezet worden waar er een tekort aan personeel was. Het personeel kan dus efficiënter ingezet worden.